Spring direct naar de hoofdnavigatie, de zoekfunctie of de inhoud

Brunner door de Bocht: test nieuwe bewegwijzering snelfietsroute

De bewegwijzering bestaat 125 jaar. In 1894 werd de eerste houten paal met verwijzingen geplaatst om de weg te wijzen. En, het is dit jaar is ook de 100ste verjaardag van de fietspaddenstoel. NBd collega’s Piet Stolk en Paul van Schagen werden geïnterviewd door Edo Brunner van RTV Utrecht.

Piet Stolk legt Edo Brunner van RTV Utrecht uit wat de tegenwoordige bewegwijzeringsdienst allemaal wel en niet doet. “Inmiddels is er veel veranderd: er zijn veel wegen bijgekomen en daar moet de bewegwijzering natuurlijk op aangepast worden” aldus Piet.

“Wat ook een grote verandering is geweest sinds de jaren 90 is de komst van retro-reflecterend materiaal. Op die borden zit een folie die het licht van je koplampen weerkaatst zodat je het bord kan lezen”. Edo: “Dat scheelt ook weer een hoop energie.” Piet: “Tegenwoordig zit er in de borden licht via stroomkabels en ook led. We onderzoeken of dat met zonnepaneeltjes kan, we denken zeker ook aan innovatie op dit gebied.”

Nieuwe borden
Voor de snelfietsroute tussen Utrecht en De Bilt wordt er getest op nieuwe borden. Edo en Piet fietsten een stukje van de testroute.
Piet: “Ja, je kunt je voorstellen dat als je met snelheden van 15 km per uur op zo’n mast met borden komt aanrijden dat je leestijd heel anders is dan dat je met 35 of 40 km per uur komt aanrijden. Het kan dus zijn dat er meer borden met grotere letters in andere kleurstellingen gemaakt moeten worden of dat de borden op een andere plek op de route geplaatst gaan worden.”

Uniform
Paul van Schagen is adviseur van de NBD en bedenkt hoeveel borden er waar moeten komen om het doel (de plaats) zo snel en veilig mogelijk te bereiken. Edo: “Dus jij gaat bedenken hoe we van A naar B komen? Ga je daarvoor dan ook op de locatie zelf kijken?” Paul: “Jazeker, ik kijk hoe het plan van A naar B eruit moet komen te zien maar daarnaast maak ik ook het ontwerp van de borden. We proberen alles zo uniform mogelijk te houden, dus ik kan natuurlijk geen gekke dingen doen.”
Vaste regels zijn bijvoorbeeld: wit op blauw voor algemene autoborden, zwart op wit voor bestemmingen die geen plaatsnamen zijn, rood op wit voor fietsers en groen op wit voor landelijke fietsroutes.

Om de hele uitzending te kijken klik hier!

< Terug naar de vorige pagina