Spring direct naar de hoofdnavigatie, de zoekfunctie of de inhoud

Column Hanneke Steen, directeur NBd

Een paar weken terug was ik op een basisschool in mijn woonplaats Hengelo. Leerlingen van groep 8 zouden de hele ochtend meedenken over de toekomst van bewegwijzering.

Buiten naar binnen halen
Natuurlijk was ik hartstikke nieuwsgierig naar de slimme creatieve plannen die ze zouden bedenken. Alhoewel het niet de school was waar ik zelf als kind gezeten had, gingen er toch allerlei laatjes met herinneringen open. Hoe de wereld aan je voeten ligt als je 12 bent, ‘onmogelijk’ niet in je woordenboek voorkomt en ideeën daardoor borrelen en bruisen als in geen enkele levensfase die daarna volgt.

Voeding
De ook aanwezige wethouder vertelde over het belang van bewegwijzering voor de verkeersveiligheid en dat maakt me trots; dit is waarvoor we het doen. Waarvoor ík het doe. De openbare ruimte beter, mooier en veiliger maken en dat sámen met alle betrokkenen doen. Het klinkt allemaal zo vanzelfsprekend, maar hoe vaak vergeten we dit niet in de waan van de dag, bij het afwerken van oneindig lijkende to do-lijstjes en de zoveelste videovergadering? Mezelf scherp houden, doe ik door naar buiten te gaan. De klas in, aan tafel met wegbeheerders of op pad met een van de medewerkers. Dit soort bezoeken zijn echt mijn voeding. Daarna heb ik standaard energie voor tien en komen de ingevingen voor verbeteringen bijna als vanzelf.

Uniform maatwerk
Bij alles wat we bij de NBd doen, veranderen of vernieuwen, moet de behoefte van de klant centraal staan. We hebben binnen de organisatie al goede stappen gezet om onze dienstverlening naar buiten te verbeteren. De nieuwe planpresentatie, al vaker genoemd, is daar een mooi voorbeeld van. Het bewegwijzeringsplan en de benodigde specificaties in een handzaam overzicht; maatwerk en tóch uniform. Voor de klant ziet dat er nieuw uit, voor ons is het óók nieuw. Daarom vinden we het belangrijk om van onze klanten terug te horen hoe ze deze nieuwe vorm ervaren. De geplande regiosessies kunnen helaas niet doorgaan, dus hierover praten zal voorlopig via telefoon of Skype gaan.

Fundament
Het liefst zouden we iedereen zo snel mogelijk weer lijfelijk ontmoeten. Niet van organisatie tot organisatie, maar van mens tot mens. Zodat je elkaar weet te vinden als iets niet lekker loopt en je elkaar op de hoogte houdt van nieuwe plannen. Goede samenwerking begint bij vertrouwen – daar werken onze medewerkers elke dag aan.
Als alliantieorganisatie is ‘samen’ ons fundament. De NBd is mede opgericht om wegbeheerders te ontzorgen. Dat kunnen we alleen waarmaken als wegbeheerders ons bijvoorbeeld op tijd laten weten dat ze plannen hebben en alle benodigde data aanleveren. Het is zowel halen als brengen. Alleen zo kan de NBd toegroeien naar een dienst die diensten en producten levert die én wettelijk in orde zijn én kwalitatief tip top én binnen de vastgestelde budgetten.

Driedimensionaal
In die klas waar ik was, viel me één meisje in het bijzonder op door haar enthousiasme en gedrevenheid. Ze deed me denken aan mezelf op die leeftijd. Ze fietste nu nog elke dag met haar moeder naar school, maar zag het helemaal voor zich hoe een ingebouwde Google Maps de route driedimensionaal op het wegdek zou projecteren, waardoor ze voortaan eerst thuis kon oefenen en dan alleen kon fietsen. Ik beschouw mezelf met mijn 37 niet als stokoud, maar dat had ik nooit kunnen verzinnen. Het was ook direct duidelijk waar onze focus op moet liggen als het om de toekomst van bewegwijzering gaat: op data en digitalisering. Want wat nu nog als een fantasie klinkt, is straks de realiteit.

< Terug naar de vorige pagina