Spring direct naar de hoofdnavigatie, de zoekfunctie of de inhoud

Een arm van bamboe

Naar de toekomst van bewegwijzering kijken betekent ook: duurzame opties verkennen. NBd-directeur Hanneke Steen is trots op de samenwerking met wegbeheerders en marktpartijen. ‘We dragen bij aan het behalen van klimaatdoelen.’

Zijn houtkleurige uiterlijk steekt flink af bij de metalen look van zijn soortgenoten; de duurzame fietsbewegwijzering van bamboe zou over een paar jaar zo maar op elke fietsroute te zien kunnen zijn. Op dit moment zijn we ‘m nog druk aan het testen. Het ziet er nu prachtig uit, maar hoe is dat over een paar maanden, of een jaar? Het reflecterende folie dat we gebruiken is kraswerend en vervormt niet, super stabiel spul. Ook dat blijven we monitoren. Net als de verlichte bewegwijzering op basis van zonne-energie; het ziet er futuristisch en veelbelovend uit, maar wérkt het ook? De zoektocht naar duurzame, betrouwbare oplossingen voor toekomstige bewegwijzering is er een van af en toe vallen en weer opstaan, van testen, evalueren, bijsturen, doorontwikkelen en ook af en toe afhaken.

Het cirkeltje rond
Als we het over de toekomst hebben, gaat het vaak over digitalisering en de mogelijkheden van volledig gepersonaliseerde navigatiesystemen. Maar anders naar materialen kijken is minstens zo belangrijk. Circulariteit is zo’n begrip waar de meesten van ons een paar jaar terug nog nooit van gehoord hadden, maar op dit moment is het voor veel wegbeheerders een belangrijk uitgangspunt. In een circulaire economie bestaat geen afval en worden grondstoffen steeds opnieuw gebruikt. Afval is de nieuwe grondstof. Dat materialen niet verloren gaan en zoveel mogelijk hergebruikt; het is eigenlijk zo logisch.

Actief meedenken
Als een deel van een bord beschadigd is, of toe aan vernieuwing, wordt nu vaak het hele bord vervangen. Bord weg, in elkaar gedrukt, afgevoerd. Zonde! Waarom zouden we niet alleen het folie eraf trekken en alleen dat vervangen? Zo’n bord kan zo nog tien jaar mee, je (be)spaart daarmee geld én het milieu. Daarvoor lopen nu een aantal pilots. In een eerdere nieuwsbrief vertelde Chris Stouten van de NBd daar al over.

In onze database houden we nauwkeurig bij welke bewegwijzering aan vervanging toe is. Aan het eind van de technische levensduur krijgt de wegbeheerder met wie we een dienstverleningsovereenkomst (DVO) hebben een seintje. Steeds vaker krijgen we te horen: ‘Goh, als ik naar dat bord kijk, ziet ie er eigenlijk nog prima uit’. Een bord aan zee verweert eerder dan een exemplaar in de luwte op de Veluwe. Ook daarin denken we graag actief met onze klanten mee.

Groter
Het is mooi dat we als NBd samen met wegbeheerders kunnen bijdragen aan het behalen van klimaatdoelen. Samen met hen trekken we nauw op met marktpartijen – zoals in de Buyer Group –  die al even enthousiast investeren in tal van nieuwe duurzame innovaties. Ik word echt blij als ik zie welke stappen er gezet worden. Het zegt ook iets over onze organisatie, hoe we gegroeid zijn in de afgelopen vijf jaar. Dat we als relatief kleine organisatie, met een beperkte scope, nu kennis en expertise opbouwen over een thema dat zo’n groot maatschappelijk belang dient. We werken aan iets dat groter is dan wijzelf.

< Terug naar de vorige pagina