Spring direct naar de hoofdnavigatie, de zoekfunctie of de inhoud

Nieuwe planpresentatie geeft snel inzicht

Weer een stap verder in de professionalisering van de NBd; klanten krijgen vanaf heden het door de minister vastgestelde bewegwijzeringsplan in een overzichtelijke planpresentatie. Zij ontvangen alleen de hierbij relevante informatie. ‘Wegbeheerders hoeven zich nu niet meer door een dik digitaal ‘pak papier’ te worstelen.’

Informatie
Niet alleen gegevens over de informatie op het bewegwijzeringsbord, maar onder meer ook de decompositie van de wegwijzers in materialen en werkzaamheden; klanten van de NBd kregen tot voor kort een imposant dossier toegestuurd als ze een bewegwijzeringsplan gepresenteerd kregen. ‘Voor het wettelijk deel van onze dienstverlening was het helemaal niet nodig om klanten te overstelpen met al deze informatie’, zegt Tanya Janssen, manager dienstverlening bij de NBd. ‘De puur wettelijk verplichte informatie uit het bewegwijzeringsplan, daar waar de minister een handtekening onder moet zetten, is veel summierder. Dat gaat met name om de signface en een kort advies over de ondersteuningsconstructie. Voorheen gebruikten we software waarmee het lastig was te differentiëren in de informatie die we in de planpresentatie opnamen. Met de overgang naar nieuwe software is dat nu wél mogelijk.’

DVO klanten
De stuurgroep van de NBd gaf opdracht om een correct wettelijk product te maken. Tanya is blij dat het rond is. ‘Nu kunnen we voor 100% zeggen: hier kan de minister met een gerust hart mee instemmen. Zo is er sprake van een win-win situatie; de klanten krijgen alleen die informatie die nodig is om het plan te kunnen beoordelen en wij voldoen aan alle wettelijke eisen.’
Klanten die een Dienstverleningsovereenkomst (DVO) hebben – waarbij ze de NBd niet alleen inschakelen voor het wettelijk verplichte bewegwijzeringsplan, maar de dienst ook inhuren voor de realisatie daarvan – krijgen nog wél een uitgebreidere versie van het plan in de realisatiefase. Dit is namelijk de basis voor de opdrachtverlening in deze fase.
Tanya: ‘Je zou kunnen zeggen dat we onderscheid gaan maken tussen onze ‘basisklanten’ en onze ‘DVO klanten’. Het is echt een verbetering van ons product en in die zin een mooie stap richting meer professionalisering van de dienst. Klanten krijgen nu wat ze besteld hebben. Willen klanten zonder DVO toch graag meer informatie ontvangen over de technische specificaties, dan gaan we daar uiteraard naar kijken. Als NBd gaan we uit van de behoeften van de klant.’

Nieuwe manier van communiceren
Niet elke klant zal direct met de nieuwe planpresentatie geconfronteerd worden, zegt Tanya. ‘Van de lopende plantrajecten rollen er vast nog wel een paar oude stijl onze outbox uit, maar dat zullen wel de uitzonderingen zijn. Zodra de NBd een nieuw plan vaststelt, wordt dat op de nieuwe manier met de klanten gecommuniceerd. De komende tijd gaan we samen met onder andere de provincie Zuid-Holland meekijken hoe de nieuwe planpresentatie bevalt, en indien nodig nog dingen aanpassen. Maar net als wij zitten zij al een tijd met smart te wachten op de nieuwe, meer overzichtelijke vorm waarmee we nu gaan werken. Het klinkt misschien allemaal wat als saaie kost voor insiders, maar het raakt wel de core business van de NBd en biedt veel voordelen voor onze klanten. Ik ben dan ook ontzettend trots dat het rond is.’

Heeft u vragen over de nieuwe planpresentatie of wilt u ervaringen delen? Neem dan contact op met Tanya via Tanya.janssen@rws.nl.

< Terug naar de vorige pagina